Zoeken in deze blog

maandag 8 juli 2013

Rabarber rabarber..


Op vrijdag ben ik vrij, sinds kort. Vaak rijd ik dan met ons zoontje naar het pittoreske Nijkerk om daar over de markt te struinen. Onderweg zing ik mee met de radio, klein babietje kan toch nog geen bezwaar maken en slaapt er eigenlijk altijd gewoon doorheen. Ik moet altijd meegniffelen om het programma-onderdeel Mama Appelsap, waarbij er in anderstalige liedjes, Nederlandse zinnetjes of woorden te horen zijn.
Iedereen heeft wel een bepaald nummer uit zijn/haar jeugd, die je dan luidkeels en geheel fonetisch meezong. Rond kerst enzo, bij de Top Allerlei Allertijden komen veel van deze pareltjes langs en ik kom er dan achter dat ik ze nog steeds in allerlei fantasiewoorden meezing. Maar, niet alleen een jeugdzonde want bij het horen van Robbie Williams' nummer Rude Box, dacht ik toch echt dat hij deze prachtige groente bezong: Shake your rhubarb.

Hij shaket helemaal geen rabarber; ik geloof dat hij zijn bipsje schudt. Maar afgelopen vrijdag waren we wel weer op de markt te vinden en daar lag een schitterende, dieprode bos rabarber me aan te staren. Nu probeer ik er vaak wat zoets van te maken (crumble, compôte) maar ik wilde er zo graag iets hartigs mee maken. Ik kwam op het blog van Living Nutrition het recept tegen voor rabarber ketchup en het resultaat was verrassend lekker! Ik heb de receptuur enigzins aangepast. Echt fantastisch bij de BBQ, succes verzekerd! Misschien als muziektip: The Ketchup Song?

Verwarm je oven voor op 130 graden. Zet een ovenbestendige pan klaar en doe daarin:
- 4 stelen rabarber in stukken gesneden
- 1 flinke ui
- 1 teentje knoflook
- 1 kopje appelazijn of wijnazijn
(Evt: - 2 el appelsap of een halve appel, om het iets milder te maken)
- 1 blikje gepelde tomaten
- 1 kopje bruine suiker
- 1/2 tl kaneel
- 1/2 tl piment
- 1/2 tl mosterdpoeder
- 1/2 tl pimenton (gerookte paprika)
- Peper en zout (let op! Wanneer het afgekoeld is, worden gerechten vaak wat flauwer, dus zorg dat je het voldoende kruidt!)

Zet de pan op het fornuis en breng aan de kook. Laat het geheel verder sudderen in de oven. Daarna met de staafmixer pureren. Proef voorzichtig of er nog wat aan de kruiden en specerijen gedaan moet worden (ik kan me voorstellen dat wat korianderpoeder, chili of venkel er ook lekker in is) en vul er potjes of flessen mee. Die zijn overigens gemakkelijk te steriliseren als je deze met water omspoelt en nat in de oven (110 graden) zet, een kwartiertje. Dit recept is goed voor anderhalve liter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten